کنترل آفات، بیماری‌ها و اطفای حریق در اولویت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور

ایسنا/لرستان مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کنترل آفات، بیماری‌ها و اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی کشور در اولویت این سازمان قراردارد. حمیدرضا قنبری امروز، ۱۸ اردیبهشت‎ماه در جلسه شورای حفاظت اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهمی که در وظایف و

کد خبر : 6001
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸
کنترل آفات، بیماری‌ها و اطفای حریق در اولویت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور



ایسنا/لرستان مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کنترل آفات، بیماری‌ها و اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی کشور در اولویت این سازمان قراردارد.

حمیدرضا قنبری امروز، ۱۸ اردیبهشت‎ماه در جلسه شورای حفاظت اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهمی که در وظایف و ماموریت‌های این دفتر تعیین شده بخش گیاه‌پزشکی و مدیریت و کنترل آفات و بیماری‌های بخش جنگل‌ها و مراتع بوده که با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش خطر طغیان آفات و بیماری‌ها در این حوزه برنامه‌ریزی برای ایجاد سامانه پایش و کنترل هوشمند در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اولویت حضورم در لرستان بحث گیاه پزشکی بوده و با توجه به وضعیت کل کشور از نظر اعتباری پیش‌بینی اعتبارات این بخش از محل اعتبارات ملی و استانی مدنظر است.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: تخصیص اعتبارات دفتر در این بخش از اعتبارات ملی محقق شده و به ادارات کل استان‌ها به زودی ابلاغ خواهد شد و همچنین با همکاری وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران کشور پیگیر تخصیص اعتبارات به صورت استانی در موضوع اطفای حریق و کنترل آفات و بیماری‌های جنگل‌ها و مراتع هستیم.

قنبری بیان کرد: البته به ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها ابلاغ شده است در صورت طغیان آفات و بیماری‌های کلیدی در عرصه‌های منابع طبیعی با توجه به محدودیت زمانی ضمن پایش مستمر نسبت به عقد قرارداد و اجرای عملیات مبارزه و کنترل آفات و بیماری‌های اقدامات لازم انجام گیرد.

وی با اشاره به ظهور آفات پروانه جوانه ‎خوار و برگخوار درختان بلوط، افزود: اقدامات لازم باید در این راستا صورت گیرد و طی بررسی‌های انجام شده با توجه به یک نسلی بودن آفت پروانه جوانه خوار بلوط زمان طلایی مبارزه با لاروهای سن یک  و دو این آفت به دلیل بروز بارندگی‌های مداوم و شدید در استان امکان اجرای عملیات محلول پاشی را به طور کامل مقدور نبود.

این مسئول در ادامه اظهار کرد: طبق پایشی که در استان توسط همکاران ما انجام گرفته است از میزان سطوح  آلوده بحرانی درختان بلوط به این دو آفت درحال حاضر سطحی معادل هزار هکتار عملیات مبارزه و کنترل انجام گرفته است و اقدامات لازم برای مبارزه در سطح هزار هکتار دیگر علیه آفت پروانه برگخوار بلوط در مناطق بحرانی به محض ظهور آفت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: امسال یک سامانه هوشمند مدیریت و پایش آفات و بیماری‌های کلیدی و نوظهور عرصه‌های جنگلی، مرتعی و بیابانی  استقرار پیدا خواهد کرد که اعتبارات آن پیش بینی شده و این مهم را به منصه ظهور می‌رسانیم و پایش آفات و بیماری‌ها به صورت سامانه هوشمند انجام می‎شود.

قنبری با اشاره به همکاری موثر سازمان مدیریت بحران کشور، اظهار کرد: امسال در زمینه مدیریت و کنترل آفات و بیماری‌ها و اطفای حریق به ویژه اطفای حریق هوایی، توسط سازمان مدیریت بحران کشور این مهم در اولویت قرار داده شده و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص  انجام گرفته شده که در این رابطه همکاری مشترک وزارت دفاع و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و تامین اعتبارات لازم مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برای رصد و پایش تصویری عرصه‌های منابع طبیعی کشور با استفاده از دوربین‌های پایش تصویری نیز با خرید ۶۰ دوربین پایش تصویری با برد بالا برای هر استان و اعتبار لازم برای نصب و راه‌اندازی آن در نظر گرفته شده که این پایش با اولویت آشکارسازی حریق جنگل‌ها و مراتع  و در مراحل بعدی در بحث جلوگیری از تصرف عرصه های منابع ملی و قاچاق چوب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه اضافه کرد: بر ای پایش تصویری در کشور ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که به استان‎ها اختصاص داده خواهد شد.

قنبری با اشاره به تهیه و تدوین طرح جامع ساماندهی نیروهای حفاظتی، گفت: این مهم بر اساس شاخص‌های  فنی و میدانی و شرایط هر استان صورت در نظر گرفته شده است.

این مسئول گفت: در حال حاضر بیش از چهار هزار نیروی حفاظتی در کشور وجود دارد که با توجه به کمبود نیروهای حفاظتی با اجرای این طرح در پنج سال آینده به حدود ۹۰۰۰ نفر خواهند رسید.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و تخصیص اعتبارات لازم دراین بخش این میزان نیروها در قالب نیروهای گشت و مراقبت از عرصه های منابع طبیعی کشور به تفکیک استانی به سطح قابل قبولی خواهد رسید.

انتهای پیام



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.